NUFFNANG

:: Welcome ::

Vanakkam and welcome to my own blog. This blog contains my own creations, my thoughts, my favourites and etc etc. any comments e-mail me at maya5318@gmail.com. Take care and happy alwayz!!!!





Monday, July 26, 2010

4th week

24 May 2010
Hari ini saya sampai ke taska pada pukul 7.50 pagi. Selepas itu saya telah berjumpa dengan cikgu Jeffeny tentang pom pom yang akan saya gunakan untuk membuat rancangan pengajaran saya pada hari ini tentang muzik dan gerakan.
Selepas itu saya menolong cikgu Tee dan Wee untuk menjaga pintu pada hari ini. Di samping itu saya telah menulis kad ucapan untuk cikgu Faslina dan Cikgu Jelita yang akan menyambut hari jadi mereka hari ini.
Pada pukul 8.45 pagi loceng telah dibunyikan dan kanak-kanak perlu berkumpul di hall tersebut. Kanak-kanak perlu duduk dalam bulatan untuk sesi circle time. Hari ini merupakan sambutan hari jadi cikgu Faslina dengan cikgu Jelita. Mula-mula cikgu Jeffeny dengan cikgu Jelita perlu menari untuk lagu All mickey. Kanak-kanak kelihatan seronok melihat mereka menari. Selepas itu mereka perlu menolak kek mereka mengikut bulatan kanak-kanak.Selepas itu lagu hari jadi dinyanyikan. Selepas itu mereka perlu meniup lilin dan membuat “wish”. Selepas itu kad yang disediakan oleh kelas jr dengan kelas sr telah diberi. Selepas itu saya wee dengan cikgu Tee telah menyampaikan hadiah yang yang dikongsi bersama.
Pada pukul 9.15 pagi kanak-kanak diberi makan pagi iaitu cereal dengan susu segar. Kanak-kanak kelihatan seronok menikmati makanan mereka. Selepas itu saya mencari Pak Anto untuk mencarikan pom pom. Selepas makan terdapat outdoor play di mana kanak-kanak perlu main di taman permainan di bawah pengawasan guru. Saya tidak dapat mengikuti sesi ini kerana saya terpaksa bersiap untuk menjalankan rancangan pengajaran.
Selepas outdoor play saya membantu guru lain untuk menukarkan pakaian. Terdapat seorang kanak-kanak yang bernama Colin yang berasal dari keluarga kaya. Dia telah mencampakkan pakaian kotornya kepada saya dan meminta saya untuk melipatnya. Saya berasa agak geram dan hendak menamparnya, namun begitu saya dapat mengawal diri dan memintanya dengan nada yang tegas untuk melipat bajunya.
Selepas itu saya telah menjalankan rancangan pengajaran saya pada hari ini. Hari ini saya mengajar kanak-kanak tentang pom pom dance iaitu di bawah tema muzik dan gerakan. Saya telah membahagikan kelas kepada 3 bahagian dan diawasi oleh seorang guru dalam setiap kelas. Selepas itu saya mengajar pergerakan bagi setiap kumpulan. Selepas itu 3 jenis muzik dimainkan dan kanak-kanak perlu membuat pergerakan mengikut muzik tersebut. Selepas itu kanak-kanak perlu manari menggabungkan pergerakan tersebut untuk lagu ricky martin.
Selepas itu terdapat snack time untuk kanak-kanak iaitu biskut dengan milo. Selepas itu kanak-kanak balik ke rumah pada pukul 11.30 pagi. Selepas itu saya membawa kanak-kanak untuk mandi dan makan. Selepas itu cikgu Jeffeny memberi komen bahawa saya tidak harus membahagikan mereka kepada 3 kumpulan kerana menurut beliau kanak-kanak akan hilang tumpuan dan kanak-kanak yang tidak terlibat akan membuat bising. Saya berjanji tidak akan mengulangi kesilapan saya kelak. Saya balik ke rumah pada pukul 1.25 petang.









25 May 2010
Hari ini saya sampai ke taska pada pukul 7.50 pagi. Selepas sampai saya telah membuat persiapan untuk menjalankan rancangan pengajaran saya bagi hari ini. Saya telah membuat salinan dan melekatnya di atas kertas sugar paper yang berwarna hitam. Saya dibantu oleh cikgu Joanne. Selepas itu saya telah bertugas di pintu iaitu mengambil suhu badan kanak-kanak menggunakan termometer elektronik dan mencatatkannya di atas kertas yang disediakan.
Tepat pada pukul 8.45 pagi loceng telah dibunyikan. Kanak-kanak berkumpul di ruang jr untuk aktiviti circle time. Circle time pada minggu ini dikendalikan oleh cikgu Mala. Tema pada minggu ini adalah burung. Oleh itu sesi pada pagi ini dimulakan dengan nyanyian lagu ayam yang diubahsuai daripada lagu this is the way. Selepas itu cikgu Mala menggunakan flash card untuk menerangkan tentang ciri-ciri burung seperti burung mempunyai kepak, paruh, 2 kaki, dan bulu pelepah. Selepas itu cikgu Mala telah menunjukkan pelbagai jenis burung dan meminta kanak-kanak untuk memberitahu apakah nama burung tersebut. Rata-rata kanak-kanak tidak dapat menjawan kerana mereka tidak mengenali jenis-jenis burung. Selepas itu pada pukul 9.15 pagi kanak-kanak diberi makan pagi iaitu telur kacau, roti bakar dengan kacang panggang. Ramai kanak-kanak meminta roti tambah.
Pada pukul 9.40 pagi kanak-kanak jr berkumpul di ruang untuk sesi circle time. Pada masa itu saya menyiapkan bilik kecil dengan peralatan ABM dan BBM yang perlu saya gunakan untuk pengajaran saya pada hari ini. Saya telah menyediakan apron, kain plastik dengan warna cat air dengan berus untuk kanak-kanak membuat capan. Saya agak gementar kerana semalam saya mendapat komen dan berharap agar hari ini saya dapat menjalankan rancangan pengajaran saya dengan betul dan lancer.
Cikgu Pei Ling sedang menerangkan kepada kanak-kanak tentang jenis-jenis burung di mana Akshay, Jared dengan Haziq dapat menamakan kebanyakan nama burung-burung tersebut. Selepas itu saya membawa lima orang kanak-kanak iaitu Farrel, Akshay, Chung Wei, jared dengan Maliq untuk menjalankan rancangan pengajaran saya pada hari ini. Mula-mula saya menanya mereka tentang ciri-ciri burung dan kanak-kanak dapat menjawab dengan betul. Selepas itu saya meminta mereka supaya duduk diam-diam kerana saya akan membuat kraf pada hari ini. Selepas itu saya meminta kanak-kanak mewarnakan burung merak tersebut. Selepas itu saya menunjukkan cara menggunakan tangan untuk membuat capan bagi membentuk kepak bagi burung merak tersebut. Selepas itu saya meminta kanak-kanak membuat chicken dance sebagai penutup dan akhirnya saya memberi kanak-kanak origami burung sebagai tanda penghargaan kepada mereka. Selepas itu saya mengemas bilik tersebut dan tepat pada pukul 11.00 pagi kanak-kanak diberi snack time iaitu telur rebus di mana kanak-kanak perlu mengupas sendiri kulit telur terssebut.
Pada pukul 11.30 pagi kanak-kanak sesi pagi telah pulang. Selepas itu saya membantu cikgu Mary untuk memandikan kanak-kanak dan memberi makanan kepada mereka. Saya pulang ke rumah pada pukul 1.00 petang.







26 May 2010
Hari ini saya sampai ke tadika pada pukul 7.50 pagi. Selepas sampai di sana saya telah bertugas di hall di mana tugas saya adalah mengawal kanak-kanak yang terdapat di hall/ Pada pukul 8.45 terdapat circle timr. Guru Mala yang mengendalikan sesi ini. Dia menerangkan tentang jenis-jenis burung dan menyanyikan lagu yang berkaitan dengan burung seperti lagu burung kakak tua, goosy goosy gender dan sebagainya. Kanak-kanak diberi makan pagi pada pukul 9.05 pagi. Makan pagi pada hari ini adalah mee goreng.
Selepas itu kanak-kanak ada circle time untuk jr iaitu mereka perlu berkumpul di ruang. Kanak-kanak menyanyi lagu dan cikgu Mary mengambil kedatangan dan meminta kanak-kanak menyanyikan lagu tujuh hari. Selepas itu cikgu Geetha telah mengajar seni dan kraftangan kepada kanak-kanak iaitu burung.
Kanak-kanak kelihatan begitu seronok semasa membuat aktiviti ini. Selepas itu lagu jolly phonics dimainkan. Kanak-kanak kelihatan bosan kerana lagu itu mengambil masa yang lama. Rasanya lagu tersebut perlu dipendekkan lagi supaya kanak-kanak tidak hilang minat mereka.
Pada pukul 11.00 pagi kaanak-kanak diberi snack time iaitu buah-buahan. Selepas itu kanak-kanak sesi pagi balik ke rumah. Selepas itu saya membantu cikgu Mary untuk memandikan kanak-kanak. Selepas itu saya memberi makan tengari kepada kanak-kanak yang perlu makan tengahari.
Tepat pada pukul 12.45 tengahari sesi petang bermula cikgu Mala telah mengenadalikan sesi circle time. Pada pukul 1.00 petang kanak-kanak diberi makan tengahari. Pada pukul 1.30 petang terdapat circle time untuk kelas jr. Seperti biasa cikgu Mary mengambil kedatangan dan menerangkan sedikit tentang burung. Selepas itu jolly phonics dinyanyikan. Selepas itu cikgu Geetha telah mengendalikan sesi seni dan kraf iaitu burung. Pada pukul 3.00 petang kanak-kanak diberi snack time. Kanak-kanak sesi petang balik ke rumah pada pukul 3.30 petang. Terdapat mesyuarat untuk guru pada pukul 4.00 petang. Agenda utama yang dibincangkan adalah tentang konsert yang akan diadakan pada 3 Oktober 2010. Saya bertugas untuk tarian India. Mesyuarat bersurai pada pukul 5.30 petang dan saya balik ke rumah pada pukul 6.



















27 May 2010
Hari ini saya sampai ke taska pada pukul 7.45 pagi. Selepas sampai saya telah membuat persiapan untuk story telling saya untuk hari ini kerana saya bertugas untuk story telling minggu ini. Saya telah menyiapkan props untuk dipersembahkan kepada kanak-kanak hari ini. Boleh dikatakan saya agak gementar untuk menyampaikan story telling saya hari ini.
Tepat pada pukul 8.45 pagi loceng telah dibunyikan. Saya telah meminta kanak-kanak untuk duduk di sekiling saya dan meminta mereka untuk diam dan mendengar cerita saya. Tajuk cerita yang saya pilih untuk diceritakan ialah crane and fox. Selepas habis bercerita saya telah meminta kanak-kanak untuk menjawab soalan saya. Kebanyakan kanak-kanak kelihatan minat dan mereka telah menjawab soalan yang saya kemukakan dengan betul. Selepas itu saya meminta kanak-kanak untuk beratur dan pergi mengambil makan pagi mereka.
Pada pukul 9.30 pagi kanak-kanak diminta duduk dalam circle selepas itu kanak-kanak ditanya apakah aktiviti yang mereka buat hari ini. Selepas itu kanak-kanak ditanya apakah hari ini dan tarikh hari ini. Selepas itu kanak-kanak menyanyikan lagu seven days.
Selepas itu terdapat jolly phonics. Kanak-kanak perlu menyanyikan lagu yang bedasarkan suku kata dalam bahasa Inggeris. Selepas itu kanak-kanak diuji samaada kanak-kanak betu-betul tahu mengeja suku kata tersebut. Saya boleh lihat Jared, Maliq, Akshay mengetahui semua suku kata tersebut. Kanak-kanak yang lain perlu pengukuhan lagi.
Selepas itu kanak-kanak dibahagikan kepada empat kumpulan untuk mewarnakan gambar merak. Saya telah menjaga Chung Wei . Saya boleh lihat bahawa Chung Wei hanya akan membuat kerja jika terdapat orang untuk memujinya. Oleh itu saya memuji Chung Wei supaya dia dapat menghabiskan kerjanya dengan cepat.
Selepas itu kanak-kanak diberi snack time untuk pagi iaitu buah-buahan. Selepas itu saya telah membantu cikgu Mary untuk memandikan kanak-kanak. Selepas itu saya telah memberi makanan kepada kanak-kanak yang perlu mengambil makanan.
Selepas itu sesi kedua bermula dan saya telah menyiapkan props untuk story telling sesi petang. Boleh dikatakan kanak-kanak sesi petang turut menumpukan perhatian mereka dalan cerita. Selepas menanya beberapa soalan kanak-kanak diminta beratur untuk makan tengahari. Sesi kedua pembelajaran bermula seperti yang terdapat dalam sesi pagi. Saya telah balik ke rumah pada pukul 3.30 petang.















28 May 2010
Cuti Umum Hari Wesak

1 comment: